Świnoujście & Wyspa Uznam

Tego lata wybrzeże Polski cieszy się szczególnym zainteresowaniem. Dlatego dzisiaj zabieramy Cię do przepięknego Świnoujścia, a dokładnie na Wyspę Uznam. To niezwykłe miejsce zachwyciło mnie urokiem i stylem. Jest to bez wątpienia najpiękniejszy polski kurort nadmorski w jakim byłam. A więc zapraszamy :).

.....

Do Świnoujścia z Bielska prowadzi bardzo fajna autostrada przez Wrocław. Podróż zajmuje zaledwie 8 godzin i gdyby nie męczące korki na wysokości bramek pod Wrocławiem, zajęłaby pewnie 6 :). Wiem, że szkoda czasu na rzeczy, na jakie nie ma się wpływu, ale zastanawiam się dlaczego z tymi bramkowymi korkami od lat nie da się nic zrobić? Pytanie retoryczne, ale może nasi szanowni zarządcy krajowych autostrad mają już na to jakiś pomysł, może nawet niedługo wdrożą go w życie, może już za rok… :)

Rodzinne wakacje w tym roku są krótkie, dodatkowo obarczone śmiercią naszej kochanej labradorki Coco, dlatego cała podróż odbywa się w żałobnych nastrojach i łzach. Wszyscy mamy nadzieję, że pobyt na Wyspie Uznam pozwoli nam odetchnąć i nabrać trochę dystansu. Bardzo go wszyscy potrzebowaliśmy. Przyznaję, że nasze nadzieje zostały spełnione z nawiązką. To na pewno też zasługa tutejszych, przepięknych zachodów słońca :).

Świnoujście to miejsce niezwykle czarujące - to chyba jedyne w Polsce miasto wyspiarskie. Położone jest aż na 44 wyspach, w tym trzech największych i zamieszkanych: Uznam, Wolin i Karsibór. Wyspy rozrzucone w delcie Świny otoczone są przez wody Zalewu Szczecińskiego i Morza Bałtyckiego. Położenie czyni Świnoujście naprawdę wyjątkowym miejscem, innym niż wszystkie. Miasto to stanowi jeden wielki rezerwat przyrody. Na niezamieszkanych wyspach mieszczą się kolonie rzadkich i chronionych gatunków ptaków, z kolei duże połacie lasów stanowią mieszkanie dla lisów, borsuków, bobrów, jeleni i saren. Bałtyk daje bogactwo ryb, a wydmy to gościnna ziemia dla oryginalnej, endemicznej, nadmorskiej roślinności.

.....

My mieszkaliśmy na Wyspie Uznam, w apartamencie położonym przy ostatniej ulicy po polskiej stronie wyspy, przy lesie oddzielającym pas plaży od pierwszego rzędu budynków mieszkalnych. Apartament był jasny, duży i czysty, wyposażony we wszystkie wygody nowoczesnych mieszkań, miał nawet przestronny, umeblowany taras. Zresztą, szybko zauważyliśmy, że zabudowa miejska na Uznam wtapia się w piękny naturalny krajobraz w sposób delikatny i nieinwazyjny. Nie znajdziecie tu wielopiętrowych hoteli czy straganów z plastikowymi i odpustowymi gadżetami "made in China". Wręcz przeciwnie. Niskie, nowoczesne hoteliki i apartamentowce komponują się idealnie z atmosferą dawnego Świnoujścia - stylowych, zabytkowych willi i uzdrowisk, deptaków, promenad i ogrodów. Nowe i stare tworzy zwartą symbiozę, w mieście jest niesamowicie czysto i jasno, zresztą tak jak i na plażach.

Wiecie, że plaża w Świnoujściu jest największą plażą w Polsce?! Jest nie tylko największa, ale też przepiękna. Szeroka z białym piaskiem, niezatłoczona. Znajdziecie tu boiska do siatkówki plażowej, stylowe stoiska z pyszną kawą, drewniany trakt prowadzący przez wydmy. Od granicy z Niemcami możecie przejść spacerem wzdłuż plaży na wschód i w kilkadziesiąt minut dojść aż do portu, pod słynny kamienny falochron, zbudowany jeszcze w okresie niemieckim w latach 20-tych XIX wieku oraz pod symbol miasta - znak nawigacyjny w formie młynu - Stawa Młyny.

W 1854 roku rozpoczęto budowę najwyższej wówczas na świecie latarni morskiej (znajduje się po drugiej stronie rzeki, na wyspie Wolin). Końcem XIX wieku, wraz z odkryciem złóż borowin i solanek, Świnoujście zyskało status uzdrowiska. Zresztą dziś miasto bardzo chętnie odwołuje się do tej tradycji. W czasie I i II Wojny Światowej port w Świnoujściu pełnił funkcje przeładunkowe dla niemieckiego wojska, a na terenie Wysp Uznam i Wolin można nadal zwiedzać zabytkowe forty obronne, w tym najsłynniejsze: Fort Zachodni i Fort Anioła. Po zakończeniu II Wojny Światowej, w wyniku podpisania układu poczdamskiego, Świnoujście przeszło pod administrację polską i jest najdalej na zachód wysuniętym polskim portem.

.....

Tę historyczną trasę my zwiedziliśmy na rowerach. Świnoujście jest wymarzonym miejscem na rodzinne wycieczki rowerowe. Płaskie :), szerokie i doskonale oznaczone ścieżki rowerowe wręcz zapraszają do skorzystania z ich oferty. Z łatwością można przedostać się kilkuminutową przeprawą promową z Uznam na Wolin. Po stronie Wyspy Uznam zwiedziliśmy forty obronne, jadąc na rowerach ścieżką prowadzącą przez nadmorski las wzdłuż wybrzeża. Po przeprawie darmowym promem miejskim trasa rowerowa prowadziła nas przez portowe tereny aż pod samą latarnię morską, która jest nadal jedną z najwyższych na świecie i najwyższą w Polsce, i od której zaczyna się bałtycki szlak latarni morskich.

Po tej ekscytującej wycieczce, udaliśmy się z powrotem do Świnoujścia, żeby zjeść kolację w najlepszej restauracji rybnej świata :), czyli w RYBNEJ CHACIE. Gorąco polecam Wam to miejsce na mapie Wyspy Uznam. My trafiliśmy tam, spacerując po uliczkach Świnoujścia, podziwiając zabytkowe budynki. Weszliśmy, skosztowaliśmy i nie chcieliśmy już jeść nigdzie indziej. Rybna Chata poza doskonałą obsługą, oferuje dania rybne, które są elementem tradycyjnym - dziedzictwem kulinarnym tego regionu. Dodatkowo każde danie jest opisane w sposób transparentny, jeśli ryby pochodzą z połowu od zaprzyjaźnionych rybaków.

My zjedliśmy tu przepyszne ceviche z bałtyckiego łososia, rosół z węgorza, zupę z raków, krem z kurek, flądrę, halibuta, pierogi z wędzoną rybą - długo by wymieniać. Hitem okazała się także lemoniada pokrzywowa. Wszystko było przepyszne, świeże, pięknie podane. Porcje są naprawdę duże, dlatego polecam zamawianie tylko jednego dania lub dań do podziału. Wystrój restauracji jest rybacko-morski, co oznacza, że podczas posiłków siedzimy w plażowych koszach, a dookoła porozwieszane są morskie flagi oraz inne żeglarskie i rybackie gadżety.

.....

Świetną atrakcją, oprócz ścieżek rowerowych okazały się także dedykowane rolkowiska, otwarte siłownie, drewniane place zabaw, deptaki, ogrody i parki, a nawet amfiteatr, w którym obejrzeliśmy koncert Krzysztofa Zalewskiego. Wymarzony przeze mnie od dawna, ale Krzysiowi jakoś nie było po drodze do Bielska :). No i przyszła góra do Mahometa właśnie w Świnoujściu. Zresztą, w kurortach takich, jak Świnoujście, koncerty są zaplanowane niemal każdego dnia, na pewno więc każdy z Was znajdzie ofertę miłą swoim gustom muzycznym.

Cała rozrywkowa strefa Wyspy Uznam jest zaprojektowana i wykonana w najwyższych standardach architektonicznych: zarówno budowlanych jak i krajobrazowych. Rośliny zostały posadzone w sposób naprawdę przepiękny, komponujący się z endemiczną roślinnością wydmową. Mój ulubiony zakątek to ogród sensualny, ale generalnie wszystkie elementy stanowią piękną, stylową całość, a przy tym nowoczesną, na wysokim poziomie.

Dużo podróżuję po świecie i zdecydowanie nie przepadam za nadmiernym tłokiem, plastikiem i hałasem. Kocham miejsca wolne od tego wszystkiego, od wątpliwych "zdobyczy" naszej ludzkiej cywilizacji :). Lubię poczuć chillout, relaks, zwolnić. Lubię kontakt z naturą, lubię kiedy ta natura jest szanowana i doceniana oraz kiedy stanowi ważny element dający ukojenie, kiedy nie jest stłamszona. W Świnoujściu, na Wyspie Uznam, tak właśnie jest.

.....

A my? My zdecydowanie odpoczęliśmy. Odreagowaliśmy ostatnie stresy i naładowaliśmy baterie. Dzięki temu, że Wyspa Uznam jest miejscem spokojnym oraz nie przeładowanym turystami, za to bliskim naturze, zapewniła nam piękne doznania estetyczne. Mogliśmy się tu w pełni zregenerować, uspokoić myśli, zakosztować słońca, przyrody, morza i jego darów, a nawet sportu i jeszcze odkryć kawałek historii. Zobaczyliśmy wspaniałe miejsce, wprost idealne do slow travellingu, czyste, zadbane i przyjazne.

Miasto przykłada dużą wagę do dbania o takie wartości i pewnie właśnie w łączności tego, co najlepsze z przeszłości i przyszłości, rodzi się tutejsza wyjątkowa atmosfera. Chwilami miałam nawet wrażenie, że nie jestem w Polsce :). Wysoka świadomość kreowania tego miejsca przez jego mieszkańców i włodarzy jest bardzo budująca, bardzo europejska. Cieszę się, że takich wakacyjnych kurortów - cudownych, pięknych, z najlepszymi tradycjami i piękną przyszłością - przybywa w naszym kraju. Świnoujście jest wśród nich na pewno liderem i doskonałym przykładem do naśladowania. Mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że tu naprawdę jest pięknie.

...

.....

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://followmyflow.com.pl/